Cognitieve Gedragstherapie voor:
• zwak zelfbeeld en negativisme
• angst, depressie en fobieën
• relatie- en werkproblemen
• persoonlijkheidsproblemen
• dwang en eetstoornissen
• stress, burnout en CVS
Informatiesite over Narcisme

CCGT

Acceptance & Commitment Therapie


Inleiding

Kern van de ACT is de filosofie dat 'het vechten tegen onvermijdelijke zaken uiteindelijk ten koste gaat van een waardevol leven'.
Ik wil leven om te doen wat ik waardevol vind. Gelukkig zijn!
Maar soms, als ik het dan wil gaan doen dan komen er allerlei gedachten omhoog en voel ik mij niet prettig. Gedachten die mij vertellen dat ik het niet moet doen.
Ik geloof, bijna altijd, mijn gedachten. Zij zijn mijn steun en toeverlaat. Zij vertellen mij dat de overlast te groot is.

Soms wil ik er niet naar luisteren. Maar ik kan die gedachten ook niet los laten, ze controleren mij. En dat is soms ook wel gemakkelijk want dan ervaar ik geen vervelende dingen.

Maar wanneer ik nu die gedachten los zou laten (datgene wat mij controleert dus) dan kan ik gaan doen wat ik waardevol vind en ervaren wat er is. Dan kan ik opmerken dat ik gelukkig ben!

Als ik nu kon accepteren dat (enig) ongemak hoort bij gaan doen wat ik belangrijk vind dat zou ik het waarschijnlijk doen. Ik doe het, ik ben bereid om het te doen. Ik laat mijn gedachten voor wat ze zijn. Vanaf nu is de kans dat ik mij gelukkig voel groter dan dat ik mij ongelukkig voel.

In ACT wordt mensen geleerd zich te richten op zaken die ze op directe wijze kunnen beïnvloeden, zoals hun eigen gedrag, in plaats van controle proberen te krijgen over ervaringen die niet direct beïnvloedbaar zijn, zoals emoties en gedachten.
Dit houdt in een acceptatiegerichte houding ten aanzien van deze emoties en gedachten.
In ACT gaat het:

Thema's in de ACT training

De acceptance & commitment therapie training (therapie) vindt plaats aan de hand van 6 thema's:

De toepassing van deze kernprocessen leidt het tot het ultieme doel van ACT: flexibiliteit.

Relevante links